Idégenerering
Idégenerering är ett organiserat sätt att ta fram nya idéer och koncept. Det är ett billigt och enkelt sätt att få fram nya idéer eller lösningar på ett problem. I denna fas fokuserar man på kreativitet och lämnar djupare problemanalyser eller problembeskrivningar till senare faser i utvecklingen.
Det viktigaste är att bryta invanda tankemönster och i stället tänka i nya banor. Ofta kan enkla idéer vara de bästa lösningarna. Så, spara alla idéer i denna fas, utan att prioritera alltför detaljerat.
Input
Det du behöver med dig in i idégenereringsfasen är någon form av problemformulering, exempelvis svar på frågeställningarna;
Hur skulle vi kunna …?
På vilket sätt kan vi …?
Output
Ett antal idéer att ta med in i idégallringsfasen.
LÄMPLIGA METODER
Analys av målgrupp
1 file(s) 2.71 MB
Användarförståelse
1 file(s) 5.48 MB
Användartest
1 file(s) 5.01 MB
Brainstorming
1 file(s) 4.17 MB
Fokusgrupp
1 file(s) 3.84 MB
Framtidsverkstaden
1 file(s) 7.24 MB
Kund-kundevent
1 file(s) 7.51 MB
Långtidsanvändargrupp
1 file(s) 3.89 MB
Observation
1 file(s) 3.56 MB
Prototyping
1 file(s) 3.64 MB